Programnoter til næste koncert

For sæsonens tidligere koncerter se under fanen "Sæsonens tidliger koncerter"

Torsdag den 23. januar 2025 i Trommen

Det er et ganske særligt arrangement, hvor musikforeningen gør en indsats for at åbne den klassiske musik for unge – men arrangementet er selvfølgelig for alle. Det består af 3 dele. Filmforevisning af filmen ”Tár” kl.15, artist talk kl.19 og koncert kl. 20. (Bemærk: Koncerten begynder kl. 20)

 

Ved arrangementet er der både mulighed for at se filmen i biografen og efterfølgende overvære en artist talk mellem Sophie Kauer og vores formand, celloprofessor Henrik Brendstrup. Som afslutning på arrangementet giver Sophie Kauer og hendes pianist Marina Kan Selvik koncert fra kl 20 til ca 22 med flere af cellolitteraturens mesterværker.

 

Se filmtrailer, klik her: https://www.youtube.com/watch?v=TDwRtqEDD40

 

Det skal understreges, at man som medlem kan deltage i arrangementet som helhed, men selvfølgelig er ligeså velkommen til at overvære artist talk og koncert eller bare koncerten alene. Vi håber på rigtig mange deltagere og har allerede tilsagn fra over 50 unge.

 

Der er som tidligere meddelt mulighed for at bestille koncertplatte til indtagelse i Trommens restaurant kl.18. Se nærmere på foreningens websted, klik her:

http://www.hmusik.info

 

Den unge engelsk-tyske stjernecellist og skuespiller Sophie Kauer gør stor karriere for tiden. Hendes gennembrud kom med en af de ledende roller i musikfilmen ”Tár”, hvori Cate Blanchett spiller hovedrollen som den verdensberømte kvindelige dirigent Lydia Tár. Kauer spiller i filmen bl.a. Elgars cellokoncert, og hun har efterfølgende haft stor succes både som musiker og skuespiller.

Gæstebilletter kan købes i forsalg via MobilePay nr. 421474. (Dato i beskedfeltet), eller ved indgangen.

Kontant betaling er også mulig.

Fribilletter kan også bruges ved dette arrangement.

På gensyn.

 

Program:

 

Clara Schumann: (1819 - 1896) Tre Romancer, opus 22 (1853)

Andante Molto 

Allegretto, mit zartem Vortrage

Leidenschaftlich schnell.

 

Johannes Brahms: (1833 – 1897) Sonate e-mol, opus 38

Allegro non troppo

Allegretto quasi Menuett

Allegro


PAUSE

                                                                                                                   

Rebecca Clarke: (1886 – 1979) Morpheus (1917-18)

 

César Franck: (1822- 1890) Sonate A-dur

Allegretto ben moderato

Allegro

Recitativo

Fantasia

Allegretto poco mosso

 

Medvirkende ved koncerten:

Sophie Kauer: Cello

Marina Kan Selvik: Klaver

Sophie Kauer (født 2001) er en britisk og tysk cellist og skuespillerinde. Hun fik sin debut på skærmen i Todd Field-filmen Tár fra 2022, hvor hun spillede sammen med Cate Blanchett. 

Kauer blev født i London. I en alder af 8 begyndte hun at lære at spille cello; hun blev optaget 18 måneder senere på Junior Department på Royal Academy of Music, hvor hun studerede hos Melissa Phelps. Hun studerede på akademiet på et stipendium i syv år og gik samtidig på Guildford High School. 

 

I 2019 blev Kauer udnævnt til "Young Musician of the Year" af  Woking Music Festival. Siden efteråret 2020 har Kauer studeret på Norges Musikkhøgskole hos den svenske cellist Torleif Thedéen. 

 

Kauer blev castet i rollen som Olga i filmen Tár fra 2022; Hendes tidligere skuespillererfaring havde været minimal. Ifølge interviews fandt hun ud af casting-opkaldet i et Facebook-opslag i februar 2021. Hun havde ikke nogen forventninger om succes og mente, at Tár ville være en "fantastisk måde at bringe klassisk musik til et helt nyt publikums opmærksomhed".  Hun gik til audition og modtog senere et opkald, der bad hende om at indsende en optagelse af sig selv, hvor hun spillede Edward Elgars cellokoncert. Efter en uge blev hun informeret om, at hendes audition havde været vellykket.

 

Kauer indspillede dele af Elgars cellokoncert med London Symphony Orchestra i soundtracket til Tár. På trods af sin rolle i filmen sagde hun, at det stadig er hendes fokus at spille cello.

 

Den 8. marts 2023 skrev Kauer kontrakt med Deutsche Grammophon. Den 25. april 2023 meddelte pladeselskabet, at hendes optræden med den første af Clara Schumanns Three Romances, opus 22, blev nummer et på Classical On-Demand Audio Streaming-listen, hvilket gør Kauer til "den yngste kunstner siden hitlistens begyndelse til at opnå denne topplacering i en alder af kun 21 år". 

 

Marina Kan Selvik er en russisk-norsk klassisk pianist.

Hun er 1. prisvinder i flere internationale pianokonkurrencer, som Jāzeps Vitols International Competition i Riga, Nordic Piano Competition i Sverige, Clamo Music International Piano Competition i Spanien, Münchner Klavierpodium m.fl.

Selvik er uddannet ved Moskva Statskonservatorium, Norges Musikkhøgskole og Royal Academy of Music i London. 

Hun har været solist hos en række orkestre i flere lande, i Bergen Filharmoniske Orkester , Trondheim Symfoniorkester, KORK, Lithuanian National Orchestra, St.Petersburg State Orchestra, OSRM Murcia, Alicante Symphony Orchestra m.fl.

Hun har afholdt solo- og kammermusikkoncerter på festivaler i Rusland, Japan, Canada, Norge, Storbritannien, Portugal og andre.

Selvik debuterede med en solokoncert i Universitetets aula i 2016, og har etableret sig i Norge som en efterspurgt pianist, kammermusiker og akkompagnatør.

 

Noter

Her er Sophie Kauers egne noter til 2 af værkerne. Hun vil supplere med yderligere kommentarer fra scenen.

 

Clara Schumann's Three Romances, Op. 22, (1853) originally written for violin and piano, reflect the deep musical understanding between Clara Schumann and Joachim, who frequently performed her works, while also offering a window into her distinct compositional voice. This work demonstrates her deep understanding of both instrumental writing and harmonic language, creating moments of profound tenderness alongside passionate outbursts. In Kauer’s arrangement for cello, the instrument's rich sonority bring new colors to Schumann's exquisite melodic writing while remaining true to the work's deeply expressive character. The cello's unique ability to mirror the human voice – from its resonant low register to its soaring upper reaches – proves particularly suited to these deeply personal works, which possess an inherent vocal quality in their lyrical phrases and intimate musical dialogue.

 

Rebecca Clarke's "Morpheus" (1917-18), originally composed for viola and piano, is a relatively unknown gem of impressionistic writing. The piece demonstrates Clarke's sophisticated harmonic language and her ability to create ethereal, dreamlike atmospheres - perfect for a work named after the Greek god of dreams. Despite her status as one of the most respected female composers and violists of her time, Clarke felt compelled to publish this work under the male pseudonym "Anthony Trent" – a reflection of the pervasive gender bias in the classical music world of the early 20th century. Kauer’s arrangement for cello maintains the work's haunting qualities while exploring the deep, resonant qualities of the lower instrument. Through its wandering melodic lines and rich harmonies, the piece drifts between different tonal centers, creating a sense of floating. Clarke's delicate use of whole-tone scales and impressionistic harmonies shows the influence of her contemporaries like Debussy, while maintaining her distinct compositional voice.


Sophie Kauer